Aby wpłynąć na zmienne, od których zależy dynamika stosunku długu do PKB można wykorzystać następujące instrumenty:
- Polityka zwiększania dochodu – przy założeniu istnienia wysokiego długu publicznego nie można stosować do wspierania wzrostu dochodu tradycyjnych narzędzi polityki fiskalnej (zwiększanie wydatków lub obniżanie podatków), stymulujących globalny popyt, gdyż zwiększają one deficyt. Wzrost można wspomóc dzięki restrukturyzacji wydatków państwa i podatków. Można poprawić efektywność wydatków i wprowadzić politykę przemysłową
zorientowaną na wzrost. Opodatkowanie można ukierunkować na zwiększenie
bodźców do poprawy aktywności gospodarczej. Wzrost można też wzmocnić
wykorzystując inne narzędzia, zarówno na szczeblu mikroekonomicznym,
takie jak regulacje, jak i na szczeblu makroekonomicznym, takie jak
ekspansywna polityka monetarna, polityka dochodowa, dewaluacja, czy deprecjacja waluty krajowej.
- Polityka zmierzająca do zróżnicowania salda pierwotnego –
chociaż niecałkowicie konieczna, nadwyżka salda pierwotnego zdecydowanie
ułatwia obniżanie stosunku długu do PKB. Aby ją otrzymać, politycy
gospodarczy mogą albo obniżyć pierwotne wydatki, albo zwiększyć dochody.
- Polityka dotycząca wydatków. Ograniczanie wydatków jest
generalnie uważane za długoterminowo najkorzystniejszą dla gospodarki
metodę zmniejszania stosunku zadłużenia do PKB, chociaż niektórzy
zwolennicy interwencjonizmu
uważają, że może doprowadzić do spadku wzrostu gospodarczego i
dobrobytu, jeżeli przy mniejszych wydatkach nie uda się utrzymać tego
samego poziomu interwencji i jakości usług publicznych.
- Polityka dotycząca dochodów. Zwiększanie dochodów może
również pomóc zwiększaniu nadwyżki pierwotnej, a więc pomóc obniżyć
stosunek długu do PKB. Tak jak w przypadku wydatków, najodpowiedniejszym
rozwiązaniem jest, jak się wydaje, reorganizacja i poprawa
funkcjonowania aparatu administracji państwa, co powinno ograniczyć uchylanie się od podatków, obchodzenie podatków i erozję bazy podatkowej.
Pewną rolę może tu odegrać ściślejsza koordynacja międzynarodowa.
Zwiększenie ściągalności podatków, bez jednoczesnego ich obniżenia,
spowoduje jednak ich realny wzrost w stosunku do PKB i może spowodować
spadek wzrostu gospodarczego i dobrobytu, szczególnie jeżeli podatki są
na wysokim poziomie. Z drugiej strony zmniejszanie relacji długu
publicznego do PKB, samo z siebie wpływa pozytywnie na gospodarkę.
- Polityka stopy procentowej. Obniżenie realnej stopy procentowej
płaconej od długu publicznego może się przyczynić do obniżenia stosunku
długu do PKB. Można to osiągnąć na co najmniej dwa sposoby:
- Można tak zarządzać długiem publicznym, aby obniżyć realne koszty
długu, głównie przez odpowiednie dostosowanie warunków dotyczących
emisji długu lub poprawę technik emisyjnych i funkcjonowania wtórnego rynku państwowych papierów wartościowych.
- Bardziej ogólne rozwiązanie służące obniżeniu realnej stopy procentowej dotyczy powiązań ze światowymi rynkami finansowymi. Istnieją tutaj dwie możliwości. Pierwsza polega na obniżeniu mobilności kapitału,
aby umożliwić zastosowanie polityki nastawionej na utrzymanie krajowych
stóp procentowych poniżej stóp procentowych za granicą bez wywoływania
niepożądanego wzrostu kursu walutowego (aprecjacji). Taki efekt dałoby np. wprowadzenie ograniczeń na przepływy kapitału
lub nałożenie podatku na kapitał inwestowany za granicą. Druga
możliwość to zwiększenie stabilności kursu walutowego i pobudzenie
stabilnych oczekiwań w celu obniżenia lub wyeliminowania premii z tytułu
deprecjacji kursu walutowego, jakiej domagają się podmioty gospodarcze kupujące zobowiązania denominowane w walucie krajowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.