Wbrew obiegowym opiniom, oprócz długu zagranicznego w PRL występował także dług krajowy. Jego główne elementy to:
- nawis inflacyjny – nie zinstytucjonalizowany dług publiczny wobec posiadaczy biletów NBP z tytułu niedostarczenia towarów i usług po oficjalnych cenach. Zobowiązania państwa z tytułu nawisu inflacyjnego było redukowane poprzez cykliczne operacje cenowo-dochodowe (tzw. podatek inflacyjny) lub wymianę pieniędzy na odpowiednio niekorzystnych dla posiadaczy oszczędności warunkach. Część zobowiązań z tytułu nawisu inflacyjnego
była odkładana w czasie poprzez system przedpłat na mieszkania czy
samochody (np. w 1981 dzięki przedpłatom – osoby które w kwietniu 1981
wpłaciły pełną cenę auta miały go otrzymać w ciągu 4 lat – zebrano w
ciągu miesiąca ok. 70 mld zł tj. 1/4 gotówki znajdującej się w obiegu,
przyjmując wpłaty na 1,6 mln samochodów). W PRL nawis inflacyjny
występował w latach 50. oraz 1976-1989, a w I połowie lat 80.
utrzymywał się na poziomie ok. 30% całkowitych zasobów pieniężnych
ludności.
- wewnętrzny dług dewizowy, związany z operacjami dewizowymi
realizowanymi przez państwo z wykorzystaniem legalnych oszczędności
dewizowych ludności, zdeponowanych na bankowych kontach walutowych.
Wartość tego zadłużenia pod koniec lat 80. można szacować na ok. 5,5 mld
USD.
- dług związany z finansowaniem deficytów budżetowych,
występujących od początku lat osiemdziesiątych. Tylko w latach
1982-1986 państwo zaciągnęło kredyty w NBP na kwotę 639 mld zł (przy PKB
w 1982 = 4580 mld zł). W PRL dług ten był nieoprocentowany, nie
posiadał określonego harmonogramu spłat i w praktyce nie był
obsługiwany, nie było więc problemu kosztów jego obsługi, a dodatkowo-w
miarę postępów inflacji
– realna wartość kapitału zadłużenia redukowała się automatycznie o
wskaźnik inflacji. W efekcie, pod koniec roku 1989, osiągnął poziom
odpowiadający ok. 4,5% PKB.
Część zobowiązań finansowych PRL spowodowała powiększenie oficjalnego długu publicznego Polski, powstałego po roku 1989. Chodzi o następujące pozycje:
- roszczenia 4 banków (NBP, Banku Handlowego w Warszawie SA, Banku Pekao SA i PKO BP) uznane w 1991,
związane z rozliczeniami dotyczącymi operacji zagranicznych państwa w
latach 80.; w ramach realizacji tych roszczeń wymienione banki otrzymały
obligacje skarbowe nominowane w USD o wartości 5,453 mld USD,
- waloryzacja wkładów książeczek mieszkaniowych wniesionych przed 1990 r. : w latach 1991-2004 budżet wypłacił z tego tytułu 19,8 mld PLN (w cenach z 2004), a pozostało do wypłacenia jeszcze ok. 14 mld PLN,
- finansowanie do niezrealizowanych przedpłat samochodowych z 1981 – po 1989 budżet wypłacił ok. 2 mld PLN (w cenach z 2004),
- środki ZUS pożyczone z jego nadwyżki w 1987 na pokrycie deficytu budżetowego rządu Messnera,
- obligacje skarbowe przeznaczone na konwersję zobowiązań wobec związków zawodowych za majątek utracony w wyniku w prowadzenia stanu wojennego – wartość emisji 190,1 mln PLN.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.